FORVALTNINGSDATABASEN

Statens helsetilsyn

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.

Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.

Manglende data om statsansatte etter 2014:

I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST). Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD. Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.

Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).

NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.

Vis: Lønnskategori:

graf
Antall ansatte, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1992 48 109 157 47 90 137 1 19 20
1993 55 106 161 54 88 142 1 18 19
1994 51 98 149 49 78 127 2 20 22
1995 52 102 154 48 83 131 4 19 23
1996 50 112 162 46 93 139 4 19 23
1997 74 109 183 65 90 155 9 19 28
1998 67 106 173 61 90 151 6 16 22
1999 72 108 180 59 91 150 13 17 30
2000 72 108 180 63 88 151 9 20 29
2001 60 96 156 45 76 121 15 20 35
2002 151 262 413 120 198 318 31 64 95
2003 36 48 84 30 37 67 6 11 17
2004 35 52 87 30 43 73 5 9 14
2005 35 52 87 31 48 79 4 4 8
2006 33 60 93 31 53 84 2 7 9
2007 34 57 91 32 43 75 2 14 16
2008 33 59 92 30 47 77 3 12 15
2009 32 51 83 29 43 72 3 8 11
2010 38 63 101 31 52 83 7 11 18
2011 36 71 107 28 55 83 8 16 24
2012 37 77 114 31 59 90 6 18 24
2013 39 75 114 34 57 91 5 18 23
2014 42 72 114 35 56 91 7 16 23
Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
1992 42 42 42 42 43 42 41 41
1993 42 43 43 43 43 43 43 43
1994 42 43 43 42 43 43 41 42
1995 42 43 42 42 43 43 40 40
1996 41 44 43 41 44 43 42 42
1997 41 44 43 40 44 43 43 41 42
1998 41 44 43 41 44 43 45 42 43
1999 44 43 44 43 44 44 46 40 42
2000 43 44 44 43 45 44 46 40 42
2001 45 45 45 42 46 45 51 43 47
2002 49 48 48 47 47 47 56 48 50
2003 45 46 45 45 47 46 46 42 44
2004 46 46 46 46 47 46 51 45 47
2005 48 47 47 47 46 47 52
2006 48 47 47 47 46 47 51 51
2007 49 48 48 48 47 48 48 48
2008 50 48 49 50 48 49 48 49
2009 50 48 49 50 49 49 45 48
2010 50 49 49 49 49 49 51 50 51
2011 50 50 50 50 51 50 49 49 49
2012 50 50 50 51 51 51 49 48 48
2013 49 51 50 49 52 51 51 47 48
2014 50 49 49 50 50 50 46 46 46

Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.

Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte

23.11.1983 Vertikal flytting (omdannelse)

(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform: Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Administrativt nivå: Høyeste nivå

Ved kgl. res. av 23. november 1983 ble Helsedirektoratet skilt ut fra Sosialdepartementet til et frittstående fagdirektorat. Samtidig ble det opprettet en helseavdeling i departementet. Helsedirektoratet ble omorganisert internt, fagkontorene ble nedlagt og erstattet av fem avdelinger ledet av avdelingsdirektører.
______________________________________________________________________________________

Helsedirektoratet foretar videre en ny intern omorganisering med virkning fra 1. januar 1989. Samme antall avdelinger ble opprettholdt, men med gjennomgripende endringer. Det ble blant annet opprettet en avdeling for helserett og en avdeling for forebyggende arbeid.

29.01.1988* Består via omorganisering

Relaterte enheter:

Det ble i 1987 besluttet at Statens næringsmiddeltilsyn (SNT) skulle etableres fra 1988, med ressurser fra Helsedirektoratet, Statens kvalitetskontroll for vegetabilske konserver (SKVK), Fiskeridepartementet og Landbruksdepartementet, samt Styret for næringsmiddelkontrollen. Statens kvalitetskontroll for vegetabilske konserver ble for øvrig opprettet som frittstående institusjon 28.12.1948 på bakgrunn av Lov om kvalitetskontroll av landbruksvarer m.m. av 17.6.1932.

01.01.1994* Navneendring

Navn: Statens helsetilsyn
Kort navn: Helsetilsynet

I 1990 begynte Sosialdepartementet en gjennomgang av hele den statlige helseforvaltning. Og i 1992 foreslo Regjeringen i Ot. prp. nr. 43 (1991-92) å legge ned Helsedirektoratet og opprette tre kompetansesentre som skulle overta oppgavene til direktoratet og de statlige helsefaglige institusjonene. Stortinget fulgte ikke forslaget, men vedtok at Helsedirektoratet skulle omorganiseres og endres til Statens helsetilsyn. Stortinget la særlig vekt på tilsynsoppgavene og arbeidet med rettssikkerhet i helsetjenesten. Endringen ble gjennomført fra 1. januar 1994. Fra samme dato ble forvaltningsansvaret for underliggende institusjoner (unntatt fylkeslegene) overført til Sosial- og helsedepartementet. Ny avdelingsstruktur ble satt i verk fra april 1994.

01.01.2001 Består via omorganisering

Fra 1. januar ble legemiddelforvaltningen i Norge samlet i Statens legemiddelverk. Tidligere Statens legemiddelkontroll (opprettet 1974), hoveddelen av Avdelingen for apotek og legemidler i Statens helsetilsyn og deler av Rikstrygdeverket utgjør det nye legemiddelverket. Formålet med etaten er en mer hensiktsmessig organisering av ressursene på legemiddelområdet.

01.01.2002 Består via omorganisering

NB * NB * NB: Endringer 1.1.2002:
I forbindelse med omorganiseringen av den sentrale sosial- og helseforvaltningen fra 1.1.2002 blir Statens helsetilsyn omorganisert. En rekke oppgaver overføres til de nyetablerte enhetene Sosial- og helsedirektoratet og Nasjonalt folkehelseinstitutt. Omorganiseringen av Statens helsetilsyn er begrunnet i at tilsynsfunksjonen skal styrkes og tydeliggjøres, og skilles fra forvaltnings- og iverksettingsoppgaver. Dette vurderes som viktig både utfra hensynet til rettssikkerhet for den enkelte pasient og bruker, og utfra faglige og økonomiske hensyn. Helsetilsynet er fra samme dato organisert med helsedirektøren og tre avdelinger: avdeling for tilsynssaker, avdeling for planlagt tilsyn og avdeling for fellestjenester. Fylkeslegene er fortsatt underlagt Helsetilsynet. Statens autorisasjonskontor for helsepersonell, som ble opprettet 1. januar 2001 som organ under Helsetilsynet, har fra 1. januar 2002 Sosial- og helsedirektoratet som overordnet.

01.01.2012 Består via omorganisering

Etablerer én felles klage- og tilsynsinstans for helse- og omsorgstjenester
1. januar 2012 ble Helsetilsynet i fylket integrert på lik linje med andre fagområder i fylkesmannsembetet. Fra samme dato opphørte derfor bruken av navnet ’Helsetilsynet i fylket’. De oppgavene Helsetilsynet har utført i fylket er nå en del av Fylkesmannens oppgaver. Fylkesmannen er med dette felles klage- og tilsynsinstans innen både barnevern-, sosial-, helse- og omsorgstjenesten.

- Regjeringen ønsker å gjøre det lettere for brukere av helse- og omsorgstjenester ved klage. En klage vil ofte kunne omhandle både helse- og omsorgstjenesten i kommunen og helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Endringen betyr at pasienter og brukere kan henvende seg til én klageinstans i stedet for to forskjellige, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud.

Det er i tråd med intensjonen i samhandlingsreformen at behandling av klager på, og tilsyn med, disse tjenestene ligger til samme instans som nå er Fylkesmannen.

Statens helsetilsyn har fortsatt det overordnede faglige tilsynet med helse- og omsorgstjenesten i landet. Fylkesmannen er, som regional tilsynsinstans, dermed underlagt faglig instruksjonsmyndighet fra Statens helsetilsyn.

Endringen følger av ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og helsetilsynsloven.

Kilde: Pressemelding, 03.01.2012 - FAD
(www.regjeringen.no/nb/dep/fad/pressesenter/pressemeldinger/2012/etablerer-en-felles-klage--og-tilsynsins.html?id=668047)

01.11.2021 Består via omorganisering

Statens helsetilsyn fekk ny organisering 1. november 2021:

- Avdeling for tilsyn med barnevern, sosial- og helsetjenestene
- Avdeling for tilsyns- og klagesaker i helse- og omsorgstjenesten
- Avdeling for operativt tilsyn
- Avdeling for virksomhetsstyring

Kilde: helsetilsynet.no
https://www.helsetilsynet.no/om-oss/oppgaver-organisering-statens-helsetilsyn/

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.