FORVALTNINGSDATABASEN

Garantikassen for fiskere

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.1980 Ny via omorganisering

Navn: Garantikassen for fiskere
Kort navn: GFF
Tilknytningsform: Finansieringsinstitusjon
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 04 Næringsøkonomiske formål
Overordnet: Fiskeridepartementet
Type enhet: Nasjonal organisasjon
Lokalisering: 1601 Trondheim
Relaterte enheter:
  • Garantikassen for prosentfiskere og fangstfolk
  • Garantikassen for lottfiskere

Garantikassen for fiskereGarantikassen for fiskere (GFF) ble opprettet 1. januar 1980. GFF administrerer ordningene med garantilott, arbeidsledighetstrygd, refusjon av CO2-avgift på mineralolje, tilskudd til drift av lineegnesentraler og pensjonstrygden for fiskere, herunder sekretariatsfunksjon for forvaltning av fondet for pensjonstrygden.

Garantikassen er et eget rettssubjekt og ledes av et styre og en daglig leder.

Styret i GFF består av 6 medlemmer oppnevnt av Fiskeridepartementet, fordelt med 2 representanter fra Norges Fiskarlag, 1 representant fra Norges Fiskarkvinnelag og 1 representant fra Sosial- og helsedepartementet. Leder er oppnevnt utenom de medlemmer som representerer fiskernes organisasjoner. I tillegg har de ansatte 1 representant i styret med tale-, forslags- og stemmerett i administrative saker. Styrets møter tiltres av en observatør fra Rikstrygdeverket og Fiskeridepartementet. Styremedlemmene tjenestegjør i fire år. Ny styreperiode løper fra mars 2000 og ut 2003.

Forvaltningen av GFF hører under styret, som også påser at virksomheten drives i samsvar med GFFs formål, vedtekter og andre forskrifter og retningslinjer fastsatt for de ordninger GFF administrerer. Styret skal føre tilsyn med daglig leders ledelse av virksomheten.

Garantikassens administrasjon ligger i Trondheim og hadde i 2000 en stab på 17,7 årsverk. Driftsutgiftene fordeles mellom ordningene etter en fordelingsnøkkel som bygger på det antall årsverk som direkte medgår til administreringen av de enkelte ordningene. Totale administrasjonsutgifter utgjorde i 2000 10,4 mill. kroner.

Fiskeridepartementet godkjenner budsjett og regnskap og behandler klagesaker vedrørende lineegnesentraler og a-trygdordningen. Fiskeridirektoratet behandler klagesaker vedrørende garantilott. Toll- og avgiftsdirektoratet behandler klagesaker knyttet til refusjonsordningen for mineraloljeavgifter.
________________________________

Historikk (kilde: www.garantikassen.no/om-oss/historie/):
Garantikassen for prosentfiskere og fangstfolk ble etablert i 1936 (da under navnet Statens Garantifond for fiskere og fangstfolk på prosentvilkår), og dekket de fiskere som sto tilsluttet Norsk Sjømannsforbund og som hadde tariffavtale med med Fiskebåtredernes Forbund. Det gjaldt fartøyer over 100 BRT og som drev fiske på visse fjerne farvann. Etter hvert ble ordningen utvidet til å omfatte alt fiske på fjernere farvann, og fra 1954 ble også vintersildfisket med snurpenot lagt inn under ordningen.
Garantikassen for lottfiskere ble etablert i 1956 og skulle i prinsippet dekke de øvrige fiskere. En garantert minstelottordning for kystfisket ble etablert og omfattet i første omgang lottfiskere under vinterfisket, lofotfisket og vårtorskefisket i Finnmark. Garantiordningen for lott- og pensjonsfiske ble etter hvert utvidet til å omfatte de fleste fiskerier.

Spørsmålet om en full sammenslåing av de to garantikassene ble vurdert med visse mellomrom. I 1966 ble det utarbeidet felles vedtekter for de to organene, samtidig som både finansieringen og ytelsene ble samordnet. Det ble også innført felles styremøter.

Med innføringen av de nye arbeidsoppgavene fra 1. januar 1980, arbeidsledighetstrygden og ferieordningen for fiskere, ble det påkrevet med en konsentrasjon av administrasjonen. Full sammenslåing av de to garantikassene ble gjennomført fra
1. januar 1980, og den nye, felles organisasjonen fikk navnet Garantikassen for fiskere.

Internett: www.garantikassen.no

01.01.2014 Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

Vis alle endringer av overordnet.