FORVALTNINGSDATABASEN

Utdanningsdirektoratet

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.1999* Nyopprettelse

Navn: Statped
Kort navn: Statped
Tilknytningsform: Andre ordinære forvaltningsorgan
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 09 Utdanning
Type enhet: Etat
Lokalisering: -1

Styret for landsdekkende statlige spesialpedagogiske kompetansesentra og Styret for regionale statlige spesialpedagogiske kompetansesentra ble fra 1. januar 1999 bli avløst av ett felles landsdekkende styre for statlige spesialpedagogiske
kompetansesentra. Tidligere sekretariat for landsdekkende statlige spesialpedagogiske kompetansesentra i Molde og
sekretariatet for Styret for regionale statlige spesialpedagogiske kompetansesentra på Hamar ble fra 1. januar 1999 slått sammen til ett felles sekretariat med to avdelinger og felles ledelse.

Det er også etablert et rådgivende organ for Nord-Norge. Direktøren for sekretariatet har det daglige ansvaret for virksomheten.
Sekretariatet var opprinnelig organisert som ett sekretariat med tre likeverdige seksjoner i Molde, på Hamar og i Alta. Sentraladministrasjonen er pr. 2003 lokalisert til Molde og Hamar. De fleste ansatte i sekretariatet har kontorsted ved et av de tre stedene, enkelte medarbeidere har kontorsted i Oslo, Tromsø, Bergen og Kristiansand. Sekretariatet er i noen grad organisert etter en virtuell modell som gjør det mulig å ha ett sekretariat selv om personalet er lokalisert på ulike arbeidsplasser. Den spredte organiseringen har ikke vært til hinder for et godt og funksjonelt samarbeid i sekretariatet. Sekretariatet hadde pr. 31. desember 2002 15 årsverk fast ansatte. I tillegg var 4,5 årsverk ansatte i prosjektstillinger av kortere eller lengre varighet.


Oversikt over enhetene i Statped pr. 2003
1 AKS, Andebu Kompetanse- og Skolesenter ANDEBU Vanskeområde: Hørselsvansker, døvblinde Eier: Stiftelsen Signo
2 Andebu Døvblindesenter ANDEBU Vanskeområde: Døvblinde Eier: Stiftelsen Signo
3 Berg Gård skole OSLO Vanskeområde: Ervervet hjerneskade, CP, ryggmargsbrokk mv. Eier: Oslo kommune
4 Bredtvet kompetansesenter OSLO Vanskeområde: Språk-, tale-, lese- og skrivevansker. Personer med leppe-, kjeve- og ganespalte Eier: Staten ved KUF
5 Briskeby HLFs skole- og kompetansesenter LIER Vanskeområde: Hørselsvansker Eier: Hørselshemmedes Landsforbund
6 Døvblindesenteret i Nord Norge TROMSØ Vanskeområde: Døvblinde Eier: Troms fylkeskommune
7 Eikelund kompetansesenter BERGEN Vanskeområde: Sammensatte lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker, språk-, tale-, lese- og skrivevansker. Personer med leppe-, kjeve- og ganespalte Eier: Staten ved KUF
8 Eikholt Senter for Døvblinde DRAMMEN Vanskeområde: Døvblinde Eier: Stiftelsen Eikholt
9 Frambu barnehage og skole SIGGERUD Vanskeområde: Sjeldne funksjonshemninger Eier: Ski kommune
10 Geilomo skole GEILO Vanskeområde: Astma og allergi Eier: Hol kommune/ Norges Astma- og Allergiforbund
11 Huseby kompetansesenter OSLO Vanskeområde: Synsvansker Eier: Staten ved KUF
12 Lillegården kompetansesenter PORSGRUNN Vanskeområde: Sosiale og emosjonelle vansker Eier: Staten ved KUF
13 Logopedisk senter i Nordland SØMNA Vanskeområde: Barn og unge med taleflytvansker Eier: Nordland fylkeskommune
14 Midt-Finnmark PPD LAKSELV Vanskeområde: Spesifikke språkvansker/-skader førskolebarn Eier: Interkommunal
15 Møller kompetansesenter TRONDHEIM Vanskeområde: Hørselsvansker Eier: Staten ved KUF
16 Nasjonal kompetanseenhet OSLO Vanskeområde: AD/HD, Tourettes syndrom og Narkolepsi Eier: Staten, ved SHD og KUF
17 Nedre Gausen kompetansesenter HOLMESTRAND Vanskeområde: Hørselsvansker Eier: Staten ved UFD
18 Nordnorsk kompetansesenter ALTA Vanskeområde: Sammensatte lærevansker, basiskompetanse innenfor språk og kommunikasjon. IKT i spesialpedagogisk arbeid Eier: Staten ved UFD
19 PPD Midt-Finnmark LAKSELV Vanskeområde: Spesifikke språkvansker/-skader, førskolebarn Eier: Interkommunal
20 PPD Sør-Troms HARSTAD Vanskeområde: Språk/kommunikasjon/lærevansker Eier: Interkommunal
21 PPD Vesterålen og Lødingen SORTLAND Vanskeområde: AD/HD, Tourettes syndrom, narkolepsi og matematikkvansker Eier: Interkommunal
22 PPT Hammerfest HAMMERFEST Vanskeområde: Tilpasningsvansker/atferdsvansker Eier: Kommunal
23 PPT Tromsø TROMSØ Vanskeområde: Tilpasningsvansker/atferdsvansker Eier: Kommunal
24 PPT Vefsn MOSJØEN Vanskeområde: Nevrologisk betingede lærevansker Eier: Interkommunal
25 Samisk spesialpedagogisk støtte KAUTOKEINO Vanskeområde: Samisk språk og kultur i spes.ped. arb Eier: Statens ved UFD
26 Senter for atferdsforskning STAVANGER Vanskeområde: Sosiale og emosjonelle vansker Eier: Staten ved Høgskolen i Stavanger
27 Senter for leseforsking STAVANGER Vanskeområde: Lese- og skrivevansker Eier: Staten ved Høgskolen i Stavanger
28 Skådalen kompetansesenter OSLO Vanskeområde: Hørselsvansker og døvblinde Eier: Staten ved UFD
29 Solberg skole SANDVIKA Vanskeområde: Epilepsi og anfallsproblemer Eier: Bærum kommune
30 Spesialpedagogisk senter i Nordland BODØ Vanskeområde: Omfattende språk/kom.problemer. Syns- og hørselsvansker Eier: Nordland fylkeskommune
31 Sunnaas sykehus skole NESODDTANGEN Vanskeområde: Følgesykdommer etter ervervet hjerneskade Eier: Nesodden kommune
32 Søreide kompetansesenter SANDANE Vanskeområde: Sammensatte lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker Eier: Staten ved UFD
33 Sørlandet kompetansesenter KRISTIANSAND Vanskeområde: Sammensatte lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker. Tidlig stimulering av små barn med funksjonshemning Eier: Staten ved UFD
34 Tambartun kompetansesenter MELHUS Vanskeområde: Synsvansker Eier: Staten ved UFD
35 Torshov kompetansesenter OSLO Vanskeområde: Sammensatte lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker. Elever med dyp og særlig alvorlig psykisk utviklingshemning, Fremmedspråklige elever med spesielle opplæringsbehov Eier: Staten ved UFD
36 Trøndelag kompetansesenter LEVANGER Vanskeområde: Sammensatte lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker. IKT for funksjonshemmed Eier: Staten ved UFD
37 Tyngdepunkt Afasi STORSLETT Vanskeområde: Afasi Eier: Nordreisa kommune
38 Vestlandet kompetansesenter BERGEN Vanskeområde: Hørselsvansker og døvblinde Eier: Staten ved UFD
39 Voksentoppen skole OSLO Vanskeområde: Astma og allergi Eier: Oslo kommune
40 Øverby kompetansesenter GJØVIK Vanskeområde: Sammensatte lærevansker og sosiale og emosjonelle vansker. Ervervet hjerneskade Eier: Staten ved UFD

01.01.2002 Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

15.06.2004 Navneendring

Navn: Utdanningsdirektoratet
Kort navn: Utdanningsdirektoratet
Saksgang og dokumenter for denne endringen:

I tillegg til Statleg spesialpedagogisk støttesystem (Statped) som er eit nettverk av spesialpedagogiske kompetansesenter som er styrt av Utdanningsdirektoratet har direktoratet pr. 2012 har faglig styring og oppfølging av til sammen 8 nasjonale senter, som på ulike satsingsområde har nøkkelroller for å utvikle kvaliteten på opplæringen:

1. Nasjonalt senter for fleirkulturell opplæring (NAFO). Senteret ligg ved Høgskolen i Oslo (www.hioa.no/Om-HiOA/NAFO)
2. Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen (Fremmedspråksenteret). Senteret ligger ved Høyskolen i Østfold i Halden (www.fremmedspraksenteret.no/)
3. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringa (KKS). Senteret ligg ved Høgskolen i Bodø. (kunstkultursenteret.no)
4. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret). Senteret ligg ved Universitetet i Stavanger. (lesesenteret.uis.no)
5. Nasjonalt senter for matematikk i opplæringa (Matematikksenteret). Senteret ligg ved NTNU. (www.matematikksenteret.no)
6. Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa (Naturfagsenteret). Senteret ligg ved Universitetet i Oslo. (www.naturfagsenteret.no)
7. Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa (Nynorsksenteret). Senteret ligg ved Høgskolen i Volda. (www.nynorsksenteret.no)
8. Skrivesenteret. Senteret ligg ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. (www.skrivesenteret.no)

01.01.2018 Består via omorganisering

Relaterte enheter:

Senter for IKT i utdanningen er innlemmet i Utdanningsdirektoratet fra 1. januar 2018. Nytt navn: Utdanningsdirektoratet – direktoratet for barnehage, grunnopplæring og IKT

Om endringen
Nytt direktorat fra 1. januar 2018
1. januar 2018 fusjonerte Utdanningsdirektoratet og Senter for IKT i utdanningen, og ble Utdanningsdirektoratet - direktoratet for barnehage, grunnopplæring og IKT.

Direktoratet er underlagt Kunnskapsdepartementet og skal sikre at den nasjonale utdanningspolitikken blir iverksatt. Direktoratet skal jobbe for at barn, unge og voksne skal få et barnehagetilbud og opplæring av høy kvalitet.

Et sentralt arbeidsområde for direktoratet er økt satsing på mulighetene digitalisering gir i læringsarbeid og i administrative prosesser.

Organisering av Utdanningsdirektoratet fra 1. januar
Utdanningsdirektoratet har omtrent 370 ansatte, fordelt på kontorer i Tromsø, Molde, Hamar og Oslo (som er vårt hovedkontor). Direktør er Hege Nilssen.

Det nye organisasjonskartet består av seks divisjoner med til sammen 24 underavdelinger. I tillegg har direktoratet to staber, en stab for digitalisering og en stab for kommunikasjon.

Kilde: www.udir.no/om-udir/nytt-direktorat-fra-1.-januar-2018/

31.12.2019* Består via omorganisering

Utdanningsdirektoratet flytter arbeidsoppgaver til Tromsø og Hamar
Utdanningsdirektoratet flytter arbeidsoppgavene til 20 ansatte fra Oslo, for å styrke fagmiljøene direktoratet har i Tromsø og på Hamar. Syv stillinger flyttes fra Oslo til Tromsø, og tretten stillinger flyttes fra Oslo til Hamar. Oppgavene skal være flyttet innen 1. januar 2020.
Kilde: Pressemelding | Dato: 02.11.2018| Nr: 194 - 18
(https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utdanningsdirektoratet-flytter-arbeidsoppgaver-til/id2617759/)

01.01.2020 Består via omorganisering

Deler av voksenopplæringsfeltet overføres fra Utdanningsdirektoratet
Fra 1. januar 2020 får Kompetanse Norge ansvar for hele modulforsøket, og tar over flere oppgaver knyttet til realkompetansevurdering fra Utdanningsdirektoratet (Udir). Forsøkene med modulisert opplæring er regjeringens hovedsatsing for å møte dagens og fremtidens behov for kvalifisering og varig tilknytning til arbeidslivet.
Utdanningsdirektoratet har fortsatt ansvar for regelverk og arbeid med læreplaner.

Realkompetansevurdering fordeles mellom direktoratene
Veiledning, foredragsvirksomhet, arbeid med kompetanseheving og nettverksarbeid knyttet til realkompetansevurdering i grunnopplæringen for voksne, overføres fra Udir til Kometanse Norge ved årsskiftet.

Ansvaret for regelverk, arbeid med læreplaner, statistikk og nasjonale eksamener i grunnopplæringen for voksne skal fortsatt Udir ta vare på.

Kilde: Kompetanse Norge; Nyheter: Deler av voksenopplæringsfeltet overføres fra Utdanningsdirektoratet
(https://www.kompetansenorge.no/nyheter/deler-av-voksenopplaringsfeltet-overfores-fra-utdanningsdirektoratet-udir/)
______________________________________________________________

Udir har videre fram til 2020 hatt ansvaret for styringa av Statped. Frå 1. januar 2020 overtar Kunnskapsdepartementet styringa av Statped.

Kilde: Årsmelding Udir 2019, tildelingsbrev Statped 2020

01.01.2022 Består via omorganisering

Utdanningsdirektoratet overtar det økonomiske tilsynet med private barnehager fra 2022

Fra 1. januar 2022 overtar Utdanningsdirektoratet ansvaret for å føre økonomisk tilsyn med private barnehager fra kommunene. Det økonomiske tilsynet skal sikre at de private barnehagene bruker offentlige tilskudd og foreldrebetaling i tråd med regelverket.

Utdanningsdirektoratet overtar også ansvaret for å veilede kommunene og barnehagene om denne delen av regelverket.

Kilde: regjeringen.no
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utdanningsdirektoratet-overtar-det-okonomiske-tilsynet-med-private-barnehager-fra-2022/id2882905/

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

Vis alle endringer av overordnet.