FORVALTNINGSDATABASEN

Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets fond

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.

Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.

Manglende data om statsansatte etter 2014:

I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST). Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD. Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.

Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).

NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.

Vis: Lønnskategori:

graf
Antall ansatte, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
2001 15 13 28 15 9 24 4 4
2002 17 15 32 15 14 29 2 1 3
2003 18 18 36 18 13 31 5 5
2004 20 17 37 20 12 32 5 5
2005 23 17 40 23 13 36 4 4
2006 24 18 42 24 15 39 3 3
2007 23 16 39 23 13 36 3 3
2008 24 18 42 24 13 37 5 5
2009 26 23 49 26 17 43 6 6
2010 24 24 48 24 17 41 7 7
2011 25 25 50 23 19 42 2 6 8
2012 27 24 51 24 19 43 3 5 8
2013 28 26 54 26 21 47 2 5 7
2014 29 27 56 27 22 49 2 5 7
Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
2001 43 44 43 43 48 45
2002 43 45 44 44 46 45
2003 45 46 45 45 49 46 37 37
2004 47 45 46 47 48 47 38 38
2005 46 47 46 46 46 46
2006 46 47 46 46 47 46
2007 46 46 46 46 45 46
2008 46 47 46 46 46 46 47 47
2009 46 44 45 46 45 46 43 43
2010 46 45 45 46 46 46 43 43
2011 46 46 46 46 46 46 45 46
2012 46 47 46 46 47 46 44 45
2013 46 46 46 47 47 47 45 45
2014 48 48 48 48 48 48 45 45

Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.

Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte

01.01.2002 Vertikal flytting (omdannelse)

(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform: Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
Administrativt nivå: Høyeste nivå

Nettobudsjettert fra budsjetterminen 2002 (forvaltningsorgan med særskilte fullmakter).

01.01.2009* Består via omorganisering

Relaterte enheter:
  • Clemens Eiendomsutvikling KS
  • Clemens Kraft KS

For å styrke den forretningsmessige utvikling innen eiendomsutvikling og småkraft, er det opprettet to heleide datterselskaper under fondet:
- Clemens Eiendomsutvikling KS
- Clemens Kraft KS.

14.04.2020* Består via omorganisering

Stortinget har enstemmig vedtatt en ordning for oppdelingen av Opplysningsvesenets fond (OVF) mellom staten og kirken. Eiendommer av særlig kirkelig verdi overføres til Den norske kirke som eier, mens staten blir eier av de øvrige eiendelene. Kirkens verdier skilles ut først, deretter bør staten gjøre egne vurderinger av forvaltningen av de gjenværende verdiene i fondet. Betingelsen for delingen av fondet er at staten øker sin innsats for bevaring av de kulturhistorisk viktige kirkebyggene som svarer til de verdiene staten blir eier av. Statens økte innsats skal ikke avløse eller komme til erstatning for kommunenes økonomiske ansvar for kirkebyggene. Videre har Stortinget enstemmig bedt regjeringen om å komme tilbake med sak om nærmere bestemte forhold om fondseiendommene staten overtar etter oppdelingen av OVF, samt bedt regjeringen utarbeide en plan for utbedring av verneverdige kirkebygg.
Kilde: Meld. St. 29 (2018-2019), Innst. 209 S (2019-2020) Opplysningsvesenets fond.
Innstilling avgitt 24.03.2020, debattert i Stortinget 14.04.2020, votert i Stortinget 14.04.2020, vedtak i samsvar med innstillingen
____________________________________________________________

Opplysningsvesenets fond er ei ren formuesmasse, uten egen organisasjon eller egne tilsatte, mens forvaltingsorganet er en del av statsforvaltingen. De som har arbeidet sitt i forvaltingsorganet, er tilsatt i staten. Forvaltingsorganet har i 2020 omtrent 60 tilsatte og et budsjett på rundt 80 mill. kroner. Utgiftene til forvaltingsorganet blir hilt ut finansiert av fondet, og siden det er en nettobudsjettert virksomhet, blir det ikke bevilget midler til forvaltingsorganet over statsbudsjettet. Fondet er ikke en del av statsbudsjettet eller statsregnskapet og er heller ikke regnet med i staten sin kapitalregnskap.

Regneskapet til forvaltingsorganet og Opplysningsvesenets fond blir revidert av Riksrevisjonen.

Kilde: Prop. 144 L (2020–2021) Lov om Opplysningsvesenets fond

01.01.2022* Består via omorganisering

Lov om Opplysningsvesenets fond - Prop. 144 L (2020-2021), Innst. 623 L (2020-2021), Lovvedtak 175 (2020-2021). Stortingets første og andre gongs behandling hv. 10. og 14. juni 2021. Fremja av Barne- og familiedepartementet.
Stortinget har enstemmig vedtatt regjeringens forslag til ny lov om Opplysningsvesenets fond. Loven danner det rettslige grunnlaget for å dele fondets verdier og gi eiendomsretten til Den norske kirke og staten, og skal sikre at verdiene i fondet blir forvaltet i samsvar med Grunnloven § 116. Den norske kirke får vederlagsfritt overført eiendommer og andre verdier som har sælig verdi for kirken, og blir eier av disse. Staten blir eier av de øvrige verdiene i fondet.

Ikrafttredelse 01.01.2022 (lov 98)
Delt ikraftsetting av loven. Loven trer i kraft 1. januar 2022, med unntak av endringsloven § 9, endringen i lov 7. juni 1996 nr. 32 om gravplasser, kremasjon og gravferd § 16 andre ledd andre punktum, som trer i kraft straks.

Kilde: Stortinget.no
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=84475
_________________________________________________

Uttdrag fra vedtak til lov om Opplysningsvesenets fond:
§ 1 Opplysningsvesenets fond
Opplysningsvesenets fond er sett saman av det som er att av det benefiserte godset til presteskapet, og seinare tileigna eller tillagde eigedommar og kapital.

Grunnkapitalen i fondet er eigedommane til fondet og kapitalfondet. Kapitalfondet er bokført verdi av eigedommar og vinstar ved sal av eigedommar.

Opplysningsvesenets fond er eit eige rettssubjekt.

§ 2 Føremålet med lova
Lova skal sikre at verdiane i Opplysningsvesenets fond blir forvalta i samsvar med Grunnlova § 116.

§ 3 Forvalting av fondet
Fondet blir forvalta av Kongen, som mellom anna fastset korleis fondet skal organiserast, og tek avgjerder om rettslege disposisjonar som gjeld eigedelane til fondet. Vinstar ved sal av eigedommar skal leggjast til kapitalfondet.

§ 4 Statens eigedomsrett
Opplysningsvesenets fond er eit statleg fond frå 1. januar 2023. Med unntak av dei eigedelane som blir overførte til Den norske kyrkja etter § 5, kan grunnkapitalen i fondet ikkje givast bort eller brukast opp.

§ 5 Overføring av eigedelar til Den norske kyrkja
Eigedommar og andre eigedelar i fondet som har ein særskild verdi for Den norske kyrkja, kan overførast til kyrkja utan vederlag. Gravplassar og kyrkjegrunn kan overførast til vedkommande sokn. Eigedelane skal ikkje gi Den norske kyrkja nokon økonomisk vinst til fordel for si allmenne verksemd. Fondet kan dekkje utgifter som Den norske kyrkja får i samband med overtakinga av eigedommar etter fyrste punktum.

Kilde: Lovdata
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-98

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.